måndag 9 oktober 2017

Deppig Tax-tös och sockerfri Äppelpaj

 Solen skiner och det är en alldeles underbar höstdag. Eländigt blött dock, eftersom det regnat konstant hela helgen. Även mitt på dagen kom det en skur förresten. Som tur var hann min Tax-tös och jag ut på en skogstur innan dess. Skönt och välbehövligt.
Jag vet inte om det är dax för lilla Stina att löpa igen. Hon har varit helt upp och ner de senaste dagarna. Vaknar tidigt och går runt och gnäller. Vill inte gå ut.
Vanligtvis sover hon helst hela morgonen. Omöjlig att få med på en morgonpromenad, trots att maken försöker dra med henne typ varje morgon. Eller han har nog gett upp förresten. Det slutade oftast med att han fick bära henne runt på sin runda. Någon måtta får det ju vara även för en Tax-diva som henne..... Så det blir oftast en löptur med matte på em istället. Passar oss båda att slippa gå ut tidigt på morgonen...
 Men nu skulle det ju inte handla om bekväma taxar och mattar.....
Såhär års, när den mesta frukten mognar, passar det väl utmärkt med äppelpaj, eller hur? Well. Paj passar förresten alltid perfekt om du frågar mig. Särskilt den här på bilden nedan, som är utan vitt socker.
Jag är ingen taliban. Jag äter socker, om jag blir bjuden på kalas eller så, men jag mår ju så mycket bättre utan. Den här, som flera bett om recept på igen, är gjord på mandelmjöl och färska Dadlar. Receptet hittar du här. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar