söndag 16 juli 2017

Ernst, rabarberpaj och världens finaste make....

Jag har sannerligen världens bästa make. Jag vet faktiskt inte hur jag skulle klara mig utan honom. Måtte jag aldrig behöva ta reda på det. 
Han är alltid glad (ja, faktiskt så är han det så gott som 365 dagar om året) och uppmuntrande och han har en aldrig sinande ork och energi. 
En av de saker han älskar är att laga mat. Tack och lov för det intresset saknar jag totalt. Han skämmer verkligen bort oss här hemma.
I lördags fick han ett av sina spontana infall. Åkte och handlade alla ingredienser, satte en deg och bakade ut de luftigaste, och godaste, baguetterna ever, med ena handen.
Med den andra stekte han tjocka skivor av fläsk, hackade ihop äppelkompott och vips serverade han Ernst goda mackor från ett av hans program i sommar. SÅ makalöst goda.
Det här var på eftermiddagen. På förmiddagen snodde han ihop en perfekt Rabarberpaj till 11-kaffet.

Jag var inte sen att duka upp ute. Det där med dukning är något jag behärskar iallafall;) Det blev ett romantiskt tema piffat med färska blommor. Blekrosa rosor....
.... och Luktärt. Alltså. Kände mig verkligen som trädgårdsmästarens dotter för en stund. Att kunna klippa små doftande kvistar från egna odlingar är sannerligen härligt. 
Och väldigt trädgårds-mästar-aktigt.
Dock hängde regnmolnen tunga (såklart) över gården, så jag hann precis plåta innan regnet öste ned.
Sedan blev det till att snabbt springa in med porslin, blommor, grädde och paj och avnjuta det hela inne istället. Precis som det brukar vara med sillen på Midsommarafton. Det gick ju bra det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar