torsdag 11 maj 2017

VILLENEVUETTE


En av dagarna, som vi spenderade i Södra Frankrike här om veckan, gjorde vi en bilutflykt till Frankrikes minsta by, Villenevuette. Alltså. Så charmig så man dog en smula. (well)





Tänk att någon bor där inne. Lyllos. Älsk på en klättrande rosenbuske utanför dörren. Älsk på den vackra dörren.

Det här var den första vyn man såg, när man gått igenom portalen, in i byn. Ja ni fattar ju. Med kameran i högsta hugg så höll jag på att smälla av. Som taget ur en saga.
Tur (för min uthålliga make) att byn var så pytteliten. Annars hade jag kunnat gå runt i flera dagar. Ville liksom plåta ALLT.
Perfekt att vara där "off season", inte en själ så långt ögat nådde. I lugn och ro kunde jag smyga runt med min kamera, utan att en massa turister dök upp och förstörde bilderna:)

I Villenuvette bor endast 65 personer. Den lilla byn bygdes upp på 1700-talet för att tillverka kläder under märket "Manufature Royal". Man sydde helt enkelt kläder till kungahuset under kung Louis XIV. Framför allt uniformer till den kungliga armèn.
 Här bodde alla sömmerskor och andra anställda på fabriken. Produktionen pågick ända fram till 1955. När fabriken stängdes ned såldes husen till privatpersoner. Så idag är de flesta husen bostäder.

De gröna fönsterluckorna är signifikant för Languedoc-regionen. Ljuvliga. Jag fick verkligen säga till mig själv på skarpen för att inte ställa mig på tå och kika in i alla vackra fönster.







I den här korsningen tog vi vänster mot ännu ett makalöst vackert resmål. Det får bli ett eget inlägg framöver....

1 kommentar: