tisdag 16 maj 2017

Lunch-date med Ida......


 Idag, den dag då våren kom på riktigt, (ÄNTLIGEN lite sol och värme) har jag hunnit med två spännande lunch-möten på Bread&Table i stan. Det första, som bestod av himmelskt god Strömmings-wrap med potatisstomp,  (tack Emma) får jag säkerligen anledning att återkomma till framöver. Jag kan säga så här mycket; WOW. Vilken entreprenör. Men som sagt.... jag återkommer...
 Nu skall vi fokusera på lunch-date nr två. (nej jag åt inte dubbellunch;) Ida. Även hon en väldigt driven och målmedveten tjej! I ärlighetens namn så hade vi faktiskt intervjun för ett bra tag sedan. Dock tömde jag mitt minneskort inför vår resa till Frankrike härom veckan och då försvann bilderna jag tagit på denna vackra tjej tidigare. Så kan det nämligen gå....

2017 21:27
Nåja. Nu kör vi.

Vem är Ida Agemo?

Jag är 24 år gammal och frilansar för tillfället som inredningsstylist. Jag är passionerad över design och att skapa. Jag brinner även för kommunikation och framförallt samspelet mellan bild och text.
Du och din man Noah drog till Los Angeles år 2014. Vad gjorde ni där?

Vi studerade på en skola som kombinerade bibelundervisning med volontärarbete för att motverka Human trafficking. Vi arbetade på olika sätt för att nå ut till de utsatta på Los Angeles gator. Vi reste även till Kambodja och Thailand för att samarbeta med de organisationer som redan fanns på plats för att hjälpa dem som var fast i sexindustrin.

Vad får en 21-årig tjej, i den ålder då många börjar jobba på sin karriär, att lämna bekvämligheten och åka till andra sidan jordklotet för att jobba mot trafficking?

Det som driver mig är min önskan att få göra en skillnad för någon annan. Att göra något som är av betydelse.
Jag ville åka till en plats där sexindustrin var väldigt synlig och omfattande, för att få verktyg till att göra en skillnad hemma i Stockholm.

Vad var det för typ av arbete som ni besökte?

I Kambodja besökte vi bla ett dagcenter för pojkar som blivit sexuellt utnyttjade och ett dagis där kvinnor lämnade sina barn över natten medan de "jobbade" på bordeller.
I Thailand samarbetade vi med en organisation som hjälpte kvinnor och män ur sexindustrin genom att erbjuda gratis engelskalektioner, arbetsträning och andra typer av anställningar.

•Hur länge var ni där?

Vi var i Los Angeles i 3 månader, Kambodja 1 månad och i Thailand 2 månader.

•Hur såg en dag ut när ni befann er i Kambodja?

Vi gick upp 6.30 och tog en kall dusch, bara för att några sekunder senare vara lika svettig igen. Därefter åt vi frukost och begav oss iväg på Tuk Tuk till dagens destination. Att överleva i den galna trafiken var alltid dagens första mission.
Varje kväll åkte vi till ett night care. Vi lekte och sjöng med barnen som lämnats där över natten medan mammorna var ute på gatan och "jobbade".

•Det sägs att Human Traffiking är vår tids största slaveri, vilket uttryck tog det sig där ni var?

Det tar sig i olika uttryck beroende på vart i världen man befinner sig. Det kan se glamoröst eller miserabelt ut. En sliten bordell i Kambodja eller en strippklubb i Los Angeles.
Men oavsett uttryck är det som finns bakom ytan alltid en värld av övergrepp, missbruk & trasiga familjeförhållanden.

Vilket är ditt starkaste möte under resan?

På en bar i Chiang Mai lärde jag känna några unga kvinnor som jobbade där. Deras arbete gick ut på att locka in killar till barerna och sedan sälja sig till den som var intresserad. Trots våra språkskillnader lyckades vi konversera smått och jag fick lära känna en liten del av det som fanns bakom deras polerade yta. Det var tjejer i min ålder, med drömmar och förhoppningar om ett lyckligt liv. Men som på grund av olyckliga omständigheter i livet nu jobbade som prostituerade på en bar i Chiang Mai. 
Det slog mig en kväll att jag aldrig skulle vara den samma efter mötet med dem. Jag kände plötsligt ett ansvar att göra mig hörd för deras skull. Att kämpa för deras rätt till ett värdigt liv.


27 miljoner människor är fast i Human Traffiking, är det ens ngn idè att engagera sig?

Ja! Desto fler behöver stå upp för dem som inte kan stå upp för sig själva!

Hur kan lilla jag göra skillnad?

Jag tror att det börjar med medvetenhet och att våga lyfta frågan i sin omgivning.
Jag tror inte att många vet om att trafficking genomsyrar hela sexindustrin. Från porrfilmsindustrin till strippklubbar och eskortfirmor.
Inte många vet varför sexköpslagen finns och hur statistiken på sexköp ser ut i länder där den inte finns.
Efterfrågan är enorm så därför behöver utbudet bli större. När inte tillräckligt många vill sälja sin kropp för sex så tvingas människor in i sexindustrin. Genom tvång och manipulation.
Läs på och höj din röst för mänskliga rättigheter!

Att människor säljs som sexslavar på andra sidan jordklotet, det vet vi, men hur ser det ut i Sverige?

Det finns även i Sverige. Det sker på gatan, på strippklubbar, över internet. Ett tips för att få insyn i den svenska sexindustrin är att läsa polisen, Simon Häggströms bok "Skuggans lag". 

Hur kom ni på att ni skulle göra en serie prints?

När jag förstod hur trafficking är en bieffekt utav sexualiseringen av kvinnan i samhället så kände jag att jag ville lyfta problemet.
Idag porträtteras kvinnor ofta med fokus på yta och undermedvetet så säger det oss att det är där vi har vårt värde. Något jag själv växt upp med att tro.
Jag valde därför att göra en bildserie där kvinnor porträtteras för sina inre egenskaper och karaktärsdrag. Mitt mål var att lägga så lite fokus som möjligt på deras yttre attribut för att istället lyfta fram personen bakom. 


Berätta om namnet UNSTOPPABLE

Jag tror att när vi fokuserar mindre på vårt yttre och istället på att leva ut allt som finns på vår insida så kan inget stoppa oss från att nå våra drömmar! Jag tror att alla människor har något unikt att bidra med men vi behöver inse vårt eget värde för att våga ta steget.
Vad skulle du säga till en ung tjej som växer upp idag, med all den utseendefixering som vi matas med från alla håll?

Det är inte värt att lägga energi på att uppnå samhällets definition av skönhet. Det lämnar oss bara utpumpade och tomma. Med en känsla av otillräcklighet. 
Ditt värde sitter inte i att du har en instagramvärdig kropp utan i att du är du! De egenskaper och talanger du har, din förmåga att kunna påverka, förbättra och skapa.

Hur gör du själv för att inte ryckas med i hetsen över hur vi skall se ut, hur vi skall klä oss osv.

Jag försöker ifrågasätta allt jag matas med och inte utsätta mig för sådant som jag vet påverkar mig negativt. 
Men det är en pågående process. Vissa dagar känner jag mig stark, ifrågasätter och genomskådar. Andra dagar så misslyckas jag, känner att jag inte duger och försöker uppnå ett ideal.
Men jag går alltid tillbaka till min inre övertygelse om att mitt värde kommer inifrån. Och så börjar jag om igen. 

Vart kan man handla era prints?



Vart går pengarna som ni får in på det ni säljer?

Till organisationen a21. Gå in på deras hemsida, www.a21.org och läs om allt fantastiskt dem gör för att rädda kvinnor, män och barn ur trafficking!


Vad drömmer du om just nu?

Just nu planerar jag ett nytt print till bildserien UNSTOPPABLE. Så håll utkik!
Jag drömmer om att på olika kreativa plattformar få kommunicera budskapet om vårt inre värde.

TACK Ida! För att du inte bara förfasas utan faktiskt gör något. Tack för att du står upp och talar för den som inte själv har någon röst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar