tisdag 6 december 2016

WENNGARN

Idag gjorde äldsta dottern och jag en liten utflykt i vårt närområde, närmare bestämt till Wenngarn. Promenera taxen och fika på bageriet var vårt högt ställda mål;)
Som jag nog skrivit om förut så bodde vi på Wenngarn, som ligger strax utanför Sigtuna, för snart 20 (!) år sedan. I ett (eller förresten två, vid olika tillfällen) av de gula husen nere i allén. Helt galet vad åren går. 
Under en period undvek vi att åka ut hit alls. Det var så otroligt sorgligt att se hur hela stället förföll. Idag däremot, är det härligt att det är liv och rörelse igen och vi passade på att ta taxen på en liten visningsrunda på området. Det har byggts en hel rad nya hus nere i allén, men de gamla gula som vi bodde i står kvar och har tydligen totalrenoverats invändigt. Det har även öppnats pizzeria, restaurang, hotell, gym, slotts-cafe och bageri. För att nämna något. Verkligen värt ett besök!



Vi stoppade tillbaka taxen i bilen och sedan gick vi och köpte varsin lunch-macka på bageriet. Och lite "efterrätt" ser det ut som..... (älsk på Mazariner)
Man kan även köpa med sig en massa godsaker om man vill. Det ville vi. Säg inget, men jag köpte (!) pepparkaksdeg. Haha! Tänk vad skönt att slippa blanda och kladda med ingredienserna själv! Sedan jag lämnade över Elektrolux-assistenten, som jag själv ärvde efter mamma, med varm hamn till lillasyster, så har det sannerligen inte bakats särskilt mycket här hemma.  Ojojoj. Tur att jag inte kan höra mig själv nu, för 20 år sedan. Kära hjärtanes vad jag höll på. ALDRIG att jag skulle ha KÖPT bakverk (jag köpte en hel mjuk pepparkakskrans idag också, som kan vara bra att ha i frysen;) Nej när barnen var små, och under hela deras uppväxt förresten, gjordes allt från grunden må jag säga. Hade jag kunnat mala mjölet själv så hade jag minsann gjort det. Ja kära nån.  Det var en härlig och kreativ tid som jag verkligen njöt av då. Idag, som den egenföretagare jag är, tänker jag att jag stöder den lokala företagsamheten genom att köpa pepparkaksdeg på Wenngarns bageri:) Eller hur!?Superbra ju. Allt har sin tid som man säger. Jag är så tacksam för dessa olika säsonger i livet och njuter extra av den jag är i nu......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar