onsdag 28 september 2016

Drömmer mig tillbaka......

Snacka om att längta till värmen i Italien en regnig dag som denna. Till de charmiga gränderna och fantastisk natur. Jag drömmer mig tillbaka till vackra Piemonte-dalen och önskar så att jag var där på riktigt. Att jag som då, susade fram i en nedcabbad liten bil med käre maken som chaufför.

För det var vad vi gjorde en av dagarna, under vår tripp till Villa La Madonna, för ett par veckor sedan. Vi fick hyra deras lilla bil väldigt förmånligt, tack Marie, och drog iväg direkt efter frukost.
Vilken underbar känsla att få susa iväg med håret fladdrande och de varma luften i ansiktet. Det kändes som att befinna sig i en film. SÅ otroligt mysigt!
Piemonte är otroligt vackert med böljande vinfält och frodig natur. Vi njöt av utflykten från första stund.
Vårt första stopp blev den lilla staden Alba, ca 1 1/2 timmes väg från Villa La Madonna. Alba är mest känd för att vara världens centrum för delikatessen tryffel. Varje år i Oktober går den berömda tryffel-marknaden med tillhörande auktion av stapeln. Då flyger folk in från världens alla hörn för att buda till sig detta vita och svarta guld. Så det är väl egentligen då man skall vara där.
Inte jättemycket att se annars. Vi var där en onsdag och deras matmarknad är öppen endast lördagar vilket var lite synd. Men vi köpte med oss ett par burkar tryffel och en stor bit fin Parmesan så det var värt turen ändå.

Innan vi drog vidare så hann vi med en försenad 11-kaffe på ett litet bageri. Semester är ju mycket kaffe och fika. Eller hur!?
Efter Alba drog vi vidare mot den lilla byn Nieve. Efter tips från Marie Eklund, grundare och ägare av Villa La Madonna (tillsammans med sin syster Annika) tänkte vi äta lunch på en känd liten restaurang, som jag inte minns namnet på just nu....
Nieve var verkligen en pittoresk lite by. Värd ett besök, särskilt om man som jag gillar att plåta vackra små stenhus och trånga gränder. Vart vi hamnade på den där lunchen får bli ett annat inlägg. Det blev inte restaurangen som Marie tipsat om, den hade stängt igen efter 34 år(!) Typiskt. Men vi fick oss en fantastiskt god lunch med en makalös vy. Men som sagt, det får jag berätta mer om i ett annat inlägg. Nu måste jag dra vidare i livet. Ha en fin onsdag alla härliga blogg-läsare!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar